To: Physical Review Letters
Re: LBK1086 Parrott

Summary of Letter:

The letter below was written about a month ago, but never sent, partly
because I wasn’t happy with its length. Recently I reread it with the intention
of shortening it, but now it seems to include exactly what should be said. Apart
from a personal statement at the end, I don’t see how I could shorten it without
omitting something important. Instead of shortening it, I decided to precede it
with this brief summary.

In 2010, three authors whom I shall call collectively by their initials DAJ
(for Dressel, Agarwal, and Jordan) published a paper in Phys. Rev. Lett. (PRL)
which will also be called DAJ. The main mathematical claim of the paper was
false. After the authors ignored suggestions that they submit an erratum, I sub-
mitted a “Comment” paper to PRL (LBK1096 Parrott) with a counterexample
to the claim. The “Comment” was eventually rejected for reasons unconnected
with the validity of the counterexample, but PRL did suggest to the authors
that they publish an expanded proof of their claim elsewhere.

The counterexample was correct given the original hypotheses of DAJ, but
authors Dressel and Jordan (DJ) added very strong additional hypotheses to
invalidate it, hypotheses which were not even mentioned in DAJ. Then they
published essentially identical attempted proofs of their claim under the stronger
hypotheses in J. Phys. A (JPA) and Phys. Rev. A (PRA).

I submitted a “Comment” paper to JPA pointing out a major gap in the
attempted proof. The authors acknowledged the gap and claimed to fill it in
a Corrigendum published by JPA. The Corrigendum’s attempted repair was
invalidated by an incorrect matrix multiplication.

A few months later, the authors DJ also published essentially the same JPA
proof in PRA, but the PRA version included the Corrigendum’s attempted
repair as a lemma (its Lemma 1). Again, the incorrect matrix multiplcation
invalidated the proof of Lemma 1 and of the main claim of DAJ.

I submitted “Comment” papers to both JPA and PRA pointing out the
error in the JPA Corrigendum and in PRA’s Lemma 1. PRA acknowledged the
error and requested that the authors submit an Erratum, which is scheduled for
imminent publication.

The Erratum acknowledges the error in PRA, but the original claim of DAJ
in PRL remains uncorrected. I am writing to ask the editors of PRL to request
the authors to retract the main claim of DAJ which they now admit they cannot
prove.



Main Letter:

In 2010, Physical Review Letters (PRL) published

J. Dressel, S. Agarwal, and A. N. Jordan, “Contextual values of
observables in quantum measurements” Phys. Rev. Lett. 104 (2010)
240401,

which will be abbreviated DAJ below. Its sketch of a proof of its only non-
trivial mathematical claim alleged results of supposedly routine power series
manipulations which I had been unable to duplicate.

I wrote the authors about it in early 2011, and they sent me a more extensive
proof, which was however wrong. I explained what seemed to me a serious error,
but they did not reply. I wrote them several times over the next few months
asking asking about various points in DAJ, but they did not reply. After it
became clear that they were deliberately ignoring all queries, I submitted a
”Comment” paper, LBK1086, to PRL.

This “Comment” was not well received by PRL. Initially, it referred to a
counterexample to the main claim of DAJ which I had placed in the arXiv.
PRL said that was unacceptable because the counterexample was not contained
in the “Comment” itself (which PRL strictly limits to one page).

However, the question about DAJ’s claim did motivate PRL to suggest to
the authors that they publish an expanded proof elsewhere. They placed a proof
in the arXiv, which turned out to be wrong. PRL accepted this lengthy arXiv
proof as valid, though it had refused to accept my arXiv counterexample.

Dressel and Jordan (called DJ below) published their arXiv proof in Journal
of Physics A (JPA), and a few months later in Physical Review A (PRA).
I submitted a “Comment” paper to JPA pointing out a serious gap in the
attempted proof. After holding it for almost a year, JPA reported that they
were unable to find a referee to rule on the validity of the proof, and they
rejected the “Comment” without giving any substantive reason. No error was
alleged. The rejection letter, formatted exactly as I received it including typos,
was:

Concerning the long comment (manuscript code 417459): the comment does not
touch on the claim (which Dr Parrott seems now to accept), but on a
detailed

step of the proof which he finds not general enough (although it is correct
at

least in many cases). The authors admit that the proof, as written, was
using

some implicit results that were not explicitly worked out. They propose to
add

a Lemma to their paper, in the form of an erratum, which will make
everything

explicit. For out journal, this course is the most satisfactory. In this
erratum, Drs Dressel and Jordan will have to acknowledge that this



correction

was prompted by Dr Parrott’s criticism by quoting the arXiv version
http://arxiv.org/abs/1202.5604. If other scientists are keen in following
the

controversy, they can pick up from there.

I include this because it seems the easiest way to introduce what happened next.

As you can see, the authors appear to acknowledge a gap in the proof pub-
lished by JPA, but they think that they can prove a lemma which will fill the
gap, which they will submit as an erratum. They did submit the Lemma to JPA
as a “Corrigendum”. The proof of the Lemma was incorrect due to an incorrect
matrix multiplication, but this was not realized for many months.

Before the above developments in 2011, DJ had submitted to PRA a long
paper containing the JPA proof,

J. Dressel and A. N. Jordan, “Contextual value approach to the
generalized measurement of observables”, Phys. Rev. A 85 (2012)
022123.

The initial submission presumably contained the same gap as in the JPA paper
because a later arXiv posting contained the gap. After the submission, JPA
furnished the authors a review copy of my “Comment” pointing out the gap.
This apparently motivated the authors to include the Corrigendum’s Lemma
(now called Lemma 1) in the final version of the PRA paper.

In early February, 2013, I realized that the identical proofs of the JPA Cor-
rigendum and of PRA’s Lemma 1 were incorrect due to an incorrect matrix
multiplication. I then submitted yet another “Comment” to JPA, this time
concerning the Corrigendum’s error. I did not attempt to contact the authors
because they have forbidden me to communicate with them, and have stated
that they will delete any email unread.

With the JPA submission, I offered to withdraw the Comment if the authors
would retract the main claim of DAJ (called the “General theorem” in JPA
and simply “Theorem” in PRA) from all journals in which it had been claimed,
including PRL, JPA, and PRA. When I had received no response after a month,
I submitted another “Comment” to PRA pointing out the error in Lemma 1
(which also invalidated the proof of the Theorem).

PRA decided that the “Comment” could be published, but that it would be
better to ask the authors to submit an erratum, which they agreed to do and
which is scheduled for imminent publication. The bottom line is that the authors
publicly admit that the proofs of JPA’s “General theorem”, and PRA’s “The-
orem” (the only theorem in the PRA article) are wrong. Since these claimed
theorems were intended to prove the main claim of DAJ, it follows that the
DAJ claim remains unproved, even under the stronger hypotheses which DJ
had added to the original claim.

For reference, the original claim of DAJ was:



“ We introduce contextual values as a generalization of the eigen-
values of an observable that takes into account both the system
observable and a general measurement procedure. This technique
leads to a natural definition of a general conditioned average that
converges uniquely to the quantum weak value in the minimal dis-
turbance limit.[emphasis mine]

The claim is italicized. It is the only mathematically nontrivial claim in DAJ.

According to ethical standards published on PRL’s website, since the authors
admit that they cannot prove the claim, they should promptly retract it in a
PRL erratum. However, in view of their past behavior, I will be surprised if
they do so unless PRL so urges them.

Finally, I come to the point of this letter. I want to avoid submission of
another Comment to PRL. It seems clear that the most graceful way to resolve
the matter would be for PRL to urge the authors of DAJ to submit an erratum.

Is PRL willing to do so? If not or if the authors refuse, is PRL willing to
consider another Comment, given the tectonic change in the situation since the
last one was submitted?

My interest in this matter is twofold. First, I hope that an erratum may
save others the very considerable time I have wasted in trying to penetrate DAJ.
Second, I hope to obtain more information about the standards of PRL.

To explain this second objective, I will have to outline my personal expe-
riences with PRL, JPA, and PRA. I think that this is important background
material, but it is not strictly relevant to the requests above, so an editor already
impatient with the length of this letter can stop reading at this point.

When I initially wrote DAJ inquiring about proofs for its claims, I could
never have imagined the consequences. I could never have imagined that an
innocent attempt to obtain more explanation than given in DAJ could result in
hundreds of hours composing multiple “Comment” submissions and hundreds
of pages of correspondence.

My initial experiences with the PRL “Comment” gave me the impressions
that:

(a) PRL had minimal interest in correcting published errors, and

(b) PRL was actively enabling DAJ’s unprofessional refusal to justify published
claims.

My later experiences with JPA and (to a lesser extent) PRA extended these
impressions to the latter journals.

The JPA experience was particularly revealing. It held my first “Comment”
(pointing out the gap in DJ’s attempted proof of DAJ’s main claim) for almost
a year, only to reject it on the sole basis that rejection was the “most satisfac-
tory” “course” for JPA. A second “Comment” pointing out the incorrect matrix
multiplication that invalidated DJ’s JPA Corrigendum was held for six months.
Then JPA informed me that it had decided not to consider the content of the
“Comment” because its substance had already appeared in the arXiv!



The JPA rejection letter is so revealing that it is worth quoting in full. A
cover letter stated that its author is an unnamed member of JPA’s Editorial
Board.

¢¢ I have looked at the proposed Comment along with the extra material

provided by

the author. My view is that it is not necessary for J Phys A to comnsider
this

Comment in detail. The author has already made claims about errors in the
paper

by Dressel and Jordan and their Corrigendum in a series of versions of the
comment posted on the arXiv. It is for the readers interested in this area
of

activity to read this material and make their own decision. If the author
can

make sufficient progress on the validity (or not) of the "general theorem"
then

the best course of action would be to write a regular paper on this
contentious

issue, which would be more than welcome for further consideration.’’

The pretext given for the rejection is so flimsy that it can hardly even be
considered a “pretext”. If that were the real reason, JPA could and should have
informed me immediately after submission instead of holding the submission
for six months. At this point, the issue of the correctness of the Corrigendum
and consequently of the attempted proof of DAJ’s claim has been reduced to
whether or not two 2 x 2 matrices have been correctly multiplied, and yet it
is impossible to obtain a published correction of even such an elementary and
unequivocal error.

But there is another astonishing aspect. The “General theorem” (GT) men-
tioned is what DJ calls in JPA the main claim of DAJ (see above for its state-
ment). The Board member freely admits that the GT cannot be regarded as
proved. Yet it appears in JPA as an established result, and JPA refuses to issue
a correction! This is in direct violation of editorial ethics spelled out on JPA’s
website.

DAJ’s main claim also appears in PRL as an established result. Will PRL
issue a correction?

My experience with PRA was somewhat better, but far from reassuring.
Initially, my “Comment” pointing out the incorrect matrix multiplication was
rejected due to mathematically incompetent referee reports which claimed that
the Comment was mathematically invalid (among various other spurious pre-
texts for rejection). The editor refused to send it to a mathematically competent
referee. (Almost any mathematician would have been able to tell her that there
was no error in the Comment’s simple mathematics.)

I had suggested that an easy way to determine the validity of the Comment’s
criticism of DJ’s proof (i.e., that it relied fundamentally on an incorrect matrix
multiplication) would be to simply ask the authors. I doubted that they would



dare lie about something so simple and unequivocal. However, Dressel and Jor-
dan reverted to “stonewall” tactics which they have used successfully before
—they flatly refused PRA’s request to state their views of the Comment’s crit-
icism. As a result, the Comment had to go to referee, thus avoidably wasting
the time of two referees and a Board member. So far as I can tell, PRA treated
this refusal to cooperate as perfectly normal and proper.

On appeal, the rejection was overruled by a member of the Editorial Board,
who confirmed after three months of deliberations that DJ had in fact incorrectly
multiplied the matrices, and that this error invalidated their attempted proof of
Lemma 1. Then PRA invited the authors to submit an erratum, which would
obviate the Comment. The authors agreed, and their Erratum is scheduled
for imminent publication. (For verification and further information, PRL can
contact editor Jihane Mimih of PRA.)

I think it is fine that the authors have admitted their error in an Erratum.
I don’t give a fig that the Comment will not be published. I am retired, and
publication confers no professional advantage. But if a non-retired person had
spent hundreds of hours trying to get correction of a simple error into the
literature, it would be understandable why he might be annoyed at this result.

In effect, PRA rewarded DJ’s refusal to cooperate by offering them the
opportunity to submit an erratum which makes it appear as if they are ethical
authors who corrected their error as soon as it was discovered. (Actually, it
took six months, during which Dressel quietly corrected the same error in his
Ph.D. dissertation while ignoring the JPA and PRA errors.)

To conclude, having carried the matter this far, with the end finally in sight,
I have a personal interest in learning if PRL will correct a publication which
it knows to be not only misleading, but actually wrong. The main claim of
DAJ has not been proved. This should be noted in PRL, both to prevent other
researchers from relying on it and so as not to restrain others from working on
it. This time, there can be no question about the error, which reduces to a
multiplication of 2 x 2 matrices.

We all make “best guesses” at the future based on past experience. Given
my past experience with trying to get PRL, PRA, and JPA to correct errors,
if I had to bet at even odds on what PRL will do, I would bet that it will find
some pretext to avoid dealing with the matter. But I could be wrong, and that
is why I have taken the time to write this letter.

Sincerely,

Stephen Parrott



